Svar: Mælk nok ved 10 mdr.
19. april 2023
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk :)
Hvis du gerne vil stoppe med at amme nu, så ser jeg ikke nogen problemer i dette. Du fortæller, at du egentlig er i tvivl om, hvorvidt din dreng vil efterspørge brystet, hvis du stopper, da du fornemmer, at du ikke har ret meget mælk tilbage, og han ofte ammes, fordi du automatisk lægger ham til.. det lyder som om, at han stille og roligt selv er ved at sige fra, og det er ofte noget lettere at stoppe på dette tidspunkt - og så lyder du også selv helt parat til det :)
Rigtig mange børn siger fra overfor brystet i denne alder, og du kan sagtens dække hans behov for mælk og kalk på anden vis - også uden at introducere en flaske, det behøver du ikke, med den alder han har:)
Du bør stadig give ham mme i den grød, som du laver udelukkende til din dreng. Det kan være grøden om morgenen, og det kan også være i en godnatgrød, som han kan få som en del af sit putteritual. En godnatgrød vil også være med til at mætte ham lidt ekstra til natten, så du på den måde sikrer dig, at han ikke søger brystet om natten, fordi han er sulten.
Du kan også komme mme på f.eks. en frugtgrød, på den måde servere det som en "gammeldags frugtgrød med mælk", og på den måde give ham lidt ekstra mme. Du spørger, om noget mme kan drikkes koldt af kop - og det kan det hele. Det er dog ofte lettest at bruge mme fra brik, da det kan hældes direkte op i koppen. Det kan opbevares i køleskabet, og gives køleskabskoldt, eller du kan lune det lidt i f.eks. mikroovnen... en åben brik kan holde sig 24 timer i køleskabet.
Hvis du bruger pulver-mme i grød, kan du dog også sagtens bruge denne. Du kan blande en flaske og have den stående i køleskabet, og så tage mælk derfra. Det kan på samme måde holde sig 24 timer. Vandet skal være kogt, hvis du blander og gemmer.
Generelt smager mme meget forskelligt fra modermælk, så det er ikke sikkert, at han bryder sig om smagen... og det er helt okay, hvis det ikke lykkes at få ham til at drikke mme af kop.
Derudover så dækkes hans behov for kalk, jern og vitaminer via den almindelige mad.
Kalk får han ud over mælk også via ost - og en lille smule yoghurt. Ost er en rigtig god kilde til kalk, og det kan gives som gnaveost eller som smøreost på brød. Det kan også indgå i forskellige varme retter f.eks. i lasagne, eller det kan gives revet på pasta med kødsovs. I 9-12 måneders alderen må han gerne begynde at få lidt tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt. Der gives 50 ml gradvist stigende til 100 ml ved 12 måneders alderen. Du bør vælge produkter med 3.5% fedtindhold og lavt proteinindhold (giv f.eks. tykmælk og IKKE ymer), og selv tilsætte frisk frugt, rugbrødsdrys, havregryn eller lignende.
Kalk får han også via grove grøntsager som broccoli, bønner, porrer, rød- og hvidkål, bladselleri, knoldselleri, spinat... Der er også kalk i rejer og sild (fisk med små ben). Der er også kalk i f.eks. æg, og han må meget gerne få f.eks. hårdkogt æg eller æggepandekage en gang imellem, og så er der også kalk i forskellige typer af gryn - altså fuldkorn, nødder og lignende.
Kød er en vigtig kild til jern, og det er fint at variere mellem kylling, kalkun, svin, okse, kalv, lam, and.. og også en god idé at give indmad som hjerter og lever - f.eks. leverpostej. Der er også jern i fisk som f.eks. makrel, sild og skaldyr. Der er jern i rosiner, svesker, dadler, figner, mandler og andre nødder. Du kan f.eks. knuse nødder fint og bruge det i en grød eller i en lille portion tykmælk.
Frugt vil fremme optagelsen af jern, så det er en god idé at give lidt frugt sammen med f.eks. en havregrød eller øllebrød.
Jo mere varieret en kost du kan tilbyde ham, jo bedre vil han være dækket ind og få de vitaminer og mineraler, som han har behov for - også selvom han ikke ammes eller får flaske. Og det vil normalt ikke være nødvendigt at tilbyde ham en vitaminpille ud over den mad, som han kan spise.
Han skal stadig tilbydes D-vitamin dagligt. Det anbefales, til han er 4 år gammel, og det gives i form af d-dråber. D-vitamin findes især i fede fisk, torskerogn, kød, æg og fede mejeriprodukter, og det er nødvendigt for hans knogleudvikling, men behovet for d-vitamin kan han ikke spise sig til via kosten:)
Med den alder jeres dreng har nu, så skal han blot spise med af den mad, som I andre også spiser, og derigennem får han naturligt kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, sovs osv. Og får på den måde lidt fra alle fødevaregrupper - og han er således fint dækket ind.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med mme. Suppleres med lidt frisk frugt og bær, vand eller mme af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta, 1/2 hårdkogt æg, lidt rejer eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost - grøntsager, kød, fisk osv. Vand af kop.
Tilbydes evt. en banan og lidt mme. Hvis han ikke vil have det, er det helt okay. Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med fint hakkede nødder, lidt rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad: tilbydes lidt gnavegrønt og vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnvenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som han selv kan spise og også moset mad. Frikadellen kan f.eks. gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca. 19.30, det er f.eks. en øllebrød lavet med mme. Mme eller vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca. kl 20... puttes med putteklud, kærtegn, godnatsang...
Hvis han spiser nogenlunde som ovenstående, så er han rigtig godt dækket ind og behøver hverken bryst eller flaske mere :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske